PERSBERICHT
24 april 2020
Assen – De webshop van Scapino draait door de coronacrisis overuren. Daarom wordt sinds vorige week een groot deel van de winkelmagazijnen ingezet voor de bezorging van online bestellingen. Zo kan de winkelketen toch al zijn klanten voorzien van hun pakketjes. Het aantal online bestellingen was boven verwachting in de afgelopen maand. Dat komt doordat mensen tegenwoordig liever veilig vanuit huis bestellen dan naar de winkel te gaan.
Mensen mogen de deur niet uit, maar kindervoeten blijven groeien en de vraag naar sportkleding en sportschoenen is gestegen. Juist omdat veel mensen nu thuiszitten en toch in beweging willen blijven. Door de coronacrisis heeft het fulfilment center sneller dan verwacht zijn maximale capaciteit bereikt. Vanwege de groeiende vraag koos Scapino ervoor om de bestellingen voortaan niet meer alleen uit het webshopmagazijn te leveren, maar ook vanuit de winkels. Het bedrijf zet een groot aantal winkels door het hele land in voor het verzenden van de webshopbestellingen om de klant zo goed mogelijk te helpen. Dit was mogelijk omdat in november 2019 de ICT-afdeling van Scapino reeds gestart was om dit proces eind 2020 live te brengen. De huidige situatie heeft dit traject echter in een stroomversnelling gebracht. Inmiddels is dit proces volledig geautomatiseerd en vormt het een onderdeel van de omnichannel strategie.
Door de werkwijze aan te passen kan Scapino klanten beter helpen en winkelmedewerkers efficiënt inzetten. Met de winkelvoorraden erbij is de webshop nog beter bevoorraad. Met het aanpassen van de systemen is het mogelijk om Ship From Store te gebruiken, dankzij het grote succes gaat Scapino dit gefaseerd uitrollen. De medewerkers in de winkels sorteren en verpakken de pakketjes en verzenden ze met PostNL. Hierbij wordt rekening gehouden met alle coronamaatregelen om een veilige werkplek te garanderen.
Een groot aantal winkels sloot zijn deuren toen de coronacrisis begon. Scapino heeft getwijfeld, omdat de gezondheid en veiligheid van winkelmedewerkers en klanten de hoogste prioriteit heeft. Het bedrijf vond echter een andere oplossing: met de juiste maatregelen kwam de veiligheid niet in het geding. De winkels van Scapino zijn gemiddeld 770 vierkante meter. De 1,5 meter afstand houden bij de selfservice formule is dus zowel voor de klant als medewerkers geen enkel probleem. De medewerkers zijn vanaf de uitbraak van het coronavirus bij alle beslissingen en voorzorgsmaatregelen welke door het management genomen werden betrokken en staan daarom massaal achter het beleid van Scapino.